Gebruik waar mogelijk fotografisch beeld. Illustraties hebben meestal een functionele reden. Bijvoorbeeld om een ingewikkeld onderwerp uit te leggen of omdat het onderwerp zich lastig laat vangen in een foto (die voldoet aan de richtlijnen omtrent de AVG).

Kenmerken rijksillustratiestijl

  • Herkenbaar
    Om als Rijksoverheid in één oogopslag herkenbaar te zijn, dient de rijksillustratiestijl toegepast te worden in alle illustraties, infographics en animaties die worden ontwikkeld door (of in opdracht van) organisaties die de rijkshuisstijl voeren.
  • Helder
    Te veel onnodige of afleidende elementen, details en kleuren dienen achterwegen gelaten te worden om zo de rust te bewaren en het onderwerp van de illustratie centraal te laten staan.
  • Geloofwaardig
    Personages en objecten worden gestileerd getoond, maar wel zo menselijk en volwassen mogelijk en in realistische situaties die herkenbaar zijn voor de beoogde doelgroep.

Modulair systeem

Illustraties binnen de rijkshuisstijl volgen de hierboven genoemde kenmerken en worden vormgegeven volgens de design principes van de rijksillustratiestijl. Bij deze stijl wordt gebruikgemaakt van een modulair systeem dat vormgevers in staat stelt om zelf  de verschillende beschikbare illustratie-elementen uit te wisselen en te combineren tot nieuwe illustraties. Op deze manier kunnen uitingen op maat worden gemaakt zodat ze aansluiten op de betreffende afzender en doelgroep. Zo is deze stijl toe te passen in verschillende grafische communicatiemiddelen zoals visuals, infographics en animatievideo's.

Meer informatie over de toepassing van de basiselementen in communicatie-middelen is te vinden op de pagina met richtlijnen voor vormgevers.

Groeiende illustratiebank

De eerste basissets bevatten enkel ministerie-overstijgende onderwerpen, maar (net als bij de rijksiconen) zullen deze sets in de loop van de tijd worden aangevuld met meer thematische illustratie-elementen.

Mis je een specifiek element of onderwerp binnen de huidige illustratiesets? Laat dit dan weten aan de huisstijlcoördinator van je eigen organisatie.